Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya
En un moment complex per la societat i per la comunitat educativa, els
centres educatius estan oberts i en funcionament, de manera
extraordinària, des del primer dia de curs. El sistema, tensat per
protocols canviants i definició d'equips docents fins a l'últim moment,
ara, segueix força saturat, amb l'atenció i l'esforç que signifiquen
generar les mesures i els protocols sanitaris i alhora no perdre la
identitat de cada centre. Passat aquest període inicial, volem comunicar que:
- Agraïm la tasca docent,
des del compromís ètic i social per la feina d'educar. L'atenció a la
infància i l'adolescència, com a Dret fonamental i com a treballadores i
treballadors essencials durant aquesta pandèmia s'està duent a terme
amb una gran resposta de la comunitat educativa davant moments
d'incertesa com els actuals.
- La resiliència docent s'ha fet més evident que mai davant l'esgotament
físic i mental i la sensació d'aïllament dels docents del moment
actual. Això no ens paralitza i es tradueix en reconèixer pràctiques inspiradores que s'estan donant arreu,
de manera significativa i globalitzada amb la urgència d'adequar els
currículums. Treballant en xarxa amb altres agents educatius, atenent
les necessitats d'infants i adolescents, des de l'acció tutorial i
l'acompanyament.
- Reconeixem la confiança dipositada vers el sistema educatiu de la comunitat, especialment de les famílies,
amb qui compartim responsabilitats educatives. La seva col·laboració ha
estat clau, és per això que cal reforçar els vincles amb les famílies
més que mai, generant nous espais de relació i participació.
- Reivindiquem la importància de les activitats complementàries,
l'educació més enllà de l'escola i les oportunitats educatives en clau
d'equitat, en un moment crític on s'estan accentuant les
desigualtats educatives. Extraescolars, suport educatiu i altres
activitats no lectives, educatives, són més imprescindibles que mai pels
infants i adolescents pel seu ple desenvolupament físic i psicològic.
Apostem perquè es valori el seu restabliment amb mesures i protocols
adients al moment de la pandèmia. Anul·lar-les no és una solució en clau
d'equitat.
És per això que demanem que l'administració defensi les activitats educatives, no lectives i que doti de més recursos els centres educatius,
per atendre plenament la diversitat de les situacions que trobem a
l'aula, augmentades amb les que s'han afegit durant la pandèmia. Volem
fer una atenció plena a tot l'alumnat d'una forma equitativa i
inclusiva. Prioritzant l'atenció a l'alumnat en situació de
vulnerabilitat (social, econòmica, digital…) des d'una mirada d'educació
per a tothom.
A tall de conclusió, reclamem al Departament d'Educació un seguit de mesures imprescindibles per pal·liar el moment de crisi actual:
- Establir protocols pedagògics.
- Prioritzar l'atenció a l'alumnat vulnerable.
- Refermar l'acció tutorial.
- Reforçar les plantilles que han quedat curtes.
- Incrementar el suport educatiu.
- Promoure l'adequada aplicació del Pla de Millora d'Oportunitats Educatives (PMOE).
- Accelerar l'arribada de dispositius als centres.
- Recuperar de les activitats complementàries.
És el moment de reforçar l'educació com a bé essencial, col·lectiu i
no promoure l'elecció individual de mesures. És important cercar
consensos pel bé comú, que donin resposta als reptes actuals però també
de futur. No volem fer illes, volem cuidar, acompanyar, educar i
escoltar els infants i joves que seran els ciutadans del futur, els
quals una pandèmia no els ha de marcar, negativament, de per vida per no
haver estat capaços d'abocar recursos i haver-los menystingut.